Markten, taart en fietsen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu Markten, taart en fietsen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

Markten, taart en fietsen

Door: baltichail

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

03 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

Onze laatste twee dagen in Riga, voorlopig, we moeten nog terugvliegen, maar dat is over een dag of 17.
Gisteren zijn we op de grootste markt van Europa geweest, in de hallen waar de Duitsers in de oorlog de zeppelin bouwden. Daar is nu niet meer van te zien. Kleurrijk is het wel en best goed georganiseerd, elke hal zijn eigen goederen. Specialiteiten hier...De gedroogde vis en het gerookte vlees. In dezelfde wijk, totaal uit de toon vallend met de grijze oostblok gebouwen staat de Academie of Science. De Letten zelf noemen het de taart van Stalin, omdat het in opdracht van Stalin werd gebouwd en de bovenste verdiepingen steeds smaller weglopen. Het uitzicht over de stad is wel prachtig. Wel kom je hier nog sporen tegen van het socialistisch denken. Druk met toeristen is het helemaal niet. We waren de enigen, maar er zit wél iemand voor de kaartverkoop in het academiegebouw, de hele dag te wachten, op ons;)
Vandaag hebben we fietsen gehuurd. Online, jazeker, wat in Nederland niet lijkt te lukken, gaat hier prima. Op veel plaatsen in de stad staan fietsen te huur, die je met een code kunt huren voor iets minder dan een euro per uur.
Het havengebied is een gebied in ontwikkeling lazen we, waar oude gebouwen worden hergebruikt en nieuwe culturele bestemmingen krijgen. OK we zijn er geweest, het energiemuseum is gevestigd in de oude energiecentrale, er zit een Drank outlet...en ja en...het ziet er voor de rest uit als een haven buiten gebruik. Verroeste oude kranen en een vervallen graansilo, wat oude pakhuizen en oude garages...Toegegeven het was niet wat we verwachtten, maar het had wel enige charme. Het zal de economie zijn die de ontwikkeling vertraagd denken we.
Morgen trekken we door door Pärnu, een kustplaats in Estland. De weersvoorspelling is goed, dus een paar dagen strand lijkt ons wel leuk.
groeten weer...
Hanneke
Aad
Isaak
Lois

• 03 Juli 2012 - 19:35

Pa En Ma:

hallo kinders zoals we kunnen lezen gaat alles prima met jullie dus het is inderdaad een beetje een arm land
    nou jullie zullen zich daar wel goed vermaken denken wij verders liefs en groetjes
    Pa en Ma