In de tempel - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu In de tempel - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

In de tempel

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

16 Augustus 2016 | Sri Lanka, Kandy

Nog nagenietend zijn we vandaag, na een heerlijk ontbijt, vanuit het hotel in de rustige heuvels van de stad teruggelopen naar het centrum. Lopen ja, want het is niet ver, een paar kilometer, je loopt naar beneden en uiteindelijk deden we er waarschijnlijk net zo lang over als met een tuktuk of de bus. Het eerste stuk is nog rustig, ook voor wat betreft het verkeer. Maar……de laatste kilometer komen er wat straten bij elkaar. En uit elke straat komen bussen, die allemaal naar het centrum van de stad moeten. Daar tussendoor gaan de tuktuks en staan politieagenten verkeer te regelen zodat voetgangers over kunnen steken. Het verkeer staat dus gewoon vast. En als je loopt, zie je meer en ruik je meer (niet altijd even aangenaam ;)).
In de stad we hebben we de Tempel van de tand van Boeddha bezocht. Prachtige symbolen staan er opgesteld, alleen is het lastig om te bepalen waar de tand nu precies ligt. Er zijn een aantal altaren waar offers gebracht worden. Een gids zou het ons kunnen vertellen, maar die hadden we dus niet.
Omdat het festival begint op het tempelterrein konden we ook van dichtbij meemaken hoe de deelnemers aan de laatste Perahera zich voorbereiden. Als je ziet hoe ze zich inwikkelen in wit doek en ziet hoe de rammelende sieraden als een soort vest omgehangen wordt, verbaasd het je dat ze nog zo vreselijk beweeglijk zijn! Wel mooi om ze van dichtbij en bij daglicht in vol ornaat te kunnen fotograferen. Het feit dat het hier altijd vroeg donker is geeft alles ook nog een extra dimensie. Alle tempels op het terrein zijn verlicht er hangen lichtjes in de bomen van het terrein, waar hangen eigenlijk geen lichtjes…..Het draagt bij aan de zinderende afwachtende spanning die er heerst tot het moment dat het kanon voor de laatste keer afgaat dit jaar en de deelnemers hun opwachting maken.
Een aantal tips voor de lezers die er ook ooit naar toe willen gaan….
Ga op tijd en neem drinken, maar ook eten mee. Eenmaal zittend op een goede plek, kom je er niet meer vandaan, het hele trottoir zit vol met mensen, dus even iets halen kun je vergeten….
Ga aan de buitenkant van de route staan, als je weg wilt, dan kan dat….
De tempel betreedt je met blote voeten, je schoenen kun je in bewaring geven. Het depot sluit om vijf uur…..
Vraag hoe laat het tempelcomplex sluit, dat is ongeveer een uur voor de tocht begint. Als je dan nog op het complex bent, maar je hebt de Perahera al een keer gezien en je wilt op tijd weg, kun je pech hebben. Het complex wordt weer ontsloten als de laatste voor de tocht vertrokken is……
Of wij een van die tips niet hebben gehad……..eeehhhh ja! Maar het is was al met al een heerlijke ervaring alles mee te mogen maken!

• 16 Augustus 2016 - 22:58

Jolijne:

Ha Aad, leuke reis maken jullie weer. Ik ben daar ook geweest en vond de sauna/stoom zonnebank met massage een bijzondere ervaring. Als jullie de kans hebben zou ik dat zeker aanraden. Ik zou wel wakker blijven, tipje

• 21 Augustus 2016 - 20:36

Fam Vinclair:

Wij zijn erg benieuwd of jullie dan ook nog na deze ervaring op blote voeten terug moesten lopen...(gesloten bewaring schoenen?) gelukkig dus ook nog wat te kletsen voor thuis :) )

Grt Roy Ilse en kinders

• 21 Augustus 2016 - 20:36

Fam Vinclair:

Grt Roy Ilse en kinders

Verslag uit: Sri Lanka, Kandy

SRI LANKA zien

Vorig jaar bijna, nu dus definitief. Met zijn drieën dit keer, naar Azie. Ver weg zonder onze dochter. Logisch....ze heeft vakantie genoten met haar vriend en wil natuurlijk het begeleiden van kindervakantiewerk niet missen. .Toch gaan we haar missen! Haar nieuwsgierigheid, doortastendheid en haar vrolijkheid....(na 11 uur s morgens dan :) :) :).)
Fijn is wel dat ze op ons huis kan passen, ons uit gaat zwaaien op het vliegveld en ons weer in de armen gaat sluiten als ze ons op komt halen.
SRI LANKA dus deze keer. Drie weken zien en beleven hoe de mensen daar leven, werken en wonen. Hoe de natuur daar is en hopen dat we ergens onderweg olifanten in het wild zien. Of miss wel een blauwe vinvis spotten langs de kust.....
Eerst zullen we op advies van Bart en Marie Louise een paar nachten verblijven in het Silver Sands hotel in Negombo. Nadat ze eerst zo'n twintig jaar voor de Stichting van Hand tot Hand gewerkt hebben, hebben ze nu een eigen plekje, Jackland, gekocht om er periodiek te gaan wonen en anderen te laten genieten van het land door er vakantiewoningen te gaan verhuren.
Even ter zijde maar niet onbelangrijk:
De Stichting van Hand tot Hand heeft overigens in die ruim twintig jaar bijzonder goed werk verricht en met behulp van lokale bevolking er voor gezorgd dat srilankeese kinderen een mooie toekomst op hebben kunnen bouwen door er oa huizen te bouwen en kinderen te sponsoren. Kijk anders maar eens op http://vanhandtothand.nl.