LED's go to Da Nang - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu LED's go to Da Nang - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

LED's go to Da Nang

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

01 September 2017 | Vietnam, Da Nang

Da Nang, daar zijn we na Bac Ha naar toe gereisd. Via een nacht/slaapbus en een vliegreis vanaf Hanoi kwamen we lekker fit in Da Nang aan. Omdat we na de regenachtige omstandigheden van SaPa en Bac Ha en het vooruitzicht van slecht weer in Halong Bay aan wat zonneschijn toe waren, hebben we gekozen voor Da Nang. Dat was de meest aantrekkelijke bestemming. Aantrekkelijk in de zin van zonnig dan. De stad zelf ontwikkelt zich in een rap tempo tot een toeristenstad als Benidorm of een stad aan de Turkse riviera. Er zijn veel (luxe) hotels en er worden er nog heeeel veel bijgebouwd. Begrijpelijk ook, de stranden zijn schoon, wit en strekken zich kilometers uit tot Hoi An. Jammer alleen dat de echte resort conglomeraten als Crown Plaza, Hilton enz.. de beste plekken direct aan zee konden innemen. Maar daarom was er niet minder zonneschijn in Da Nang, zeker niet. Wat hebben daar dus gedaan? Juist! In de zon gelegen, twee dagen dan. En dan niet eens een hele dag. De temperaturen waren behoorlijk hoog, maar luieren en lezen onder de schaduw van de parasol op een bedje is ook niet verkeerd. Tel daarbij op dat we ook nog een, voor ons doen, luxe hotel hebben genomen, met zwembad op het dak. Dat maakt het net nog even iets lekkerder. Beetje decadent, misschien zelfs wat tegenstrijdig, maar toch ook lekker.
Da Nang zelf is als stad niet de meest opzichtige stad. Er zijn meerder steden zoals deze, met een aantal leuke dingen in de omgeving om te bezoeken. Dat is het in ieder geval overdag. In de avond is dat echt anders! Wij hebben het nog niet gezien in andere Vietnamese steden, maar wij denken toch echt dat Da Nang de lichtstad van Azië, of in ieder geval van Vietnam is. Het lijkt wel of de grote hotels een competitie zijn aangegaan voor wat betreft de kleurrijkste lichtshow op de gebouwen……Lichtstad Eindhoven….eat your heart out…..Lichtstad Parijs…..attention…Da Nang is coming! Naast alle grotere hotels zijn ook de Karaokebars kleurig verlicht, de kades langs de rivier de Han, de bruggen over de Han, allemaal verlicht. Zelfs de rondvaartboten die varen op de Han voeren meer dan alleen de stuur-en bakboord verlichting. Het reuzenrad en de achtbaan van het lunapark….veel straten…, alles is kleurrijk verlicht. In de avond weet je echt niet waar je kijken moet. De Drakenkop van de overigens prachtige Drakenbrug over de Han spuwt vele kleuren…..bijzonder om dit te zien. Zeker ook als op de 15e verdieping van ons hotel staat…..of op de Drakenbrug. Nogmaals prachtig!
De wandeling door donker………sorry ik bedoel in de avond door Da Nang, had nog een bijzondere verrassing. Op de helft van de Maanmaand, volgens de Chinese kalender, worden er offers gebracht en goden geëerd. Zo ook in de plaatselijke markthallen. We liepen tegen sluitingstijd de hallen binnen en naast opruimen van ook de markt werd er ook weer opgebouwd. Tafels vol eten en andere lekkernijen werden volledig gedekt en er werden kleine altaars neergezet. Een monnik die onze verbaasde blikken gezien moet hebben, legde ons de halve maan viering uit. Juist in deze markthal en op een aantal ander plaatsen in de stad werden gebedsdiensten gehouden. Na de gebedsdienst werden de armste bewoners van de stad uitgenodigd om te genieten van het eten. Zoals gezegd was het bijzonder dat we die dienst bij konden wonen. Het delen van het eten hebben we niet afgewacht. De gedachte dat het gebeurd was voldoende. Het zien zou waarschijnlijk een soort plaatsvervangende schaamte teweeg hebben gebracht.
De laatste dag van ons verblijf in Da Nang hebben we het aangedurfd. We hebben een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen. Een van de dingen die we gedaan hebben is teruggegaan naar het pottenbakkers of terracotta dorp Than Ha. Dit dorp, in de buurt van Hoi An hebben we in 2013 ook bezocht. In dit dorp werd toen een terracotta museum gebouwd. De bouw gebeurde op Vietnamese wijze, dat wil zeggen ouderwets handwerk. We mochten het tijdens de bouw bezoeken van de opzichter. Een deel van het gebouw was af en ook de miniatuur terracotta gebouwen als de Taj Mahal, Sacrada familia, vrijheidsbeeld en ander bijzondere gebouwen vanuit heel de wereld waren er gedetailleerd op schaal nagebouwd. Eerlijk gezegd verwachtten we toen, ook gezien het onkruid dat toen al tussen miniatuurgebouwen verscheen, dat het, als het al af zou komen, snel verwaarloosd zou kunnen zijn. Een referentiekader dat we tijdens de eerste reis hadden gekregen……Maar, we hebben ons in het geval van het terracotta museum in vergist. Het is een klein, maar prachtig museum geworden. Modern gebouwd, van terracotta met een mooie tuin eromheen. Een ding is echter onveranderd gebleven……de temperatuur.

• 01 September 2017 - 19:11

Annet:

Weer mooie verslagen buurtjes.
    Succes met de hitte , die hebben wij hier nu ook in Sevilla bij 37 graden.
    Geniet er nog van, gaan wij hier ook doen.
    Veel groetjes Annet

• 02 September 2017 - 10:33

Pa En Ma:

Hou kinders het ziet er weer goed uit bij jullie en wat een prachtige kleuren ze schitteren je tegen en nog wel een luxehotel wij wisten niet dat dat met zo veel arme mensen er zoiets nog bestond in dat land we zien wel dat jullie hier echt genieten dat zien we graag verders nog heel veel mooie en zonnige dagen met liefs Pa en Ma