Bac Ha belevenissen - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu Bac Ha belevenissen - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

Bac Ha belevenissen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

29 Augustus 2017 | Vietnam, Bắc Hà

Omdat in Sa Pa, ook door de hotel eigenaar, regen werd voorspeld, hebben we besloten om verder te reizen naar Bac Ha. Daar lijkt het droger en is er ook de mogelijkheid om een trekking te maken door de bergdorpen. Daarnaast kregen we dan ook een kans om de markt van Bac Ha mee te maken. De verschillende bergvolken uit de omgeving komen naar deze markt om hun waren aan te bieden en in te kopen. De foto’s die we daarvan eerder zagen, waren zeer kleurrijk vanwege de verschillende kleedstijlen van de bergvolken.
We kozen als slaapplaats het Bac Ha Lakeview homestay en dat was een hele….ik mag wel zeggen een bijzonder goede keuze! Op het oog een als alle anderen, maar de eigenaren en hun vrienden, die ook in de homestay meehelpen, waren open en hartelijk. Op een bijzondere manier die moeilijk uit te leggen is. Met een positieve instelling, betrokken. Hoe we dat weten? Ze deden hun best om Engels te praten, wat ze al behoorlijk lukte. ….
Deze zaterdagavond viel het ons al op dat het voor wat betreft toeristen minder druk is dan in Sa Pa, hoewel er in de bergen rondom Bac Ha dezelfde bergvolken wonen, dezelfde landschappen en rijstvelden te vinden zijn als daar. Dat was overigens niet vervelend. Het scheelt een heel stuk als je niet wordt aangesproken door verkopers of hun kinderen…. Dat is dan gelijk het dilemma, voor zover de mensen in Bac Ha daar zelf invloed op hebben….De bergvolken zijn vaak niet geschoold en moeten het hebben van de landbouw, die zwaar onder druk staat. Dus toerisme kan een goede inkomstenbron zijn om de regio vooruit te helpen en er voor te zorgen dat de kinderen van de bergvolken ook gewoon naar school kunnen, want kinderen naar school laten gaan is voor heb duur.
Uiteindelijk kwamen we zelf als toerist naar Bac Ha voor de zondagmarkt en we zijn niet teleurgesteld. Wat een kleurenpracht dragen deze volken, zie bieden diezelfde prachtige kleding aan, zodat de markt een grote kleurenpracht is. Naast de kleding worden er veel land- en tuinbouw artikelen verkocht. Nee, geen geavanceerde machines die de mais in een handeling van de kolf haalt en van de plant haksel maakt. Nee, het zijn gewoon kapmessen, schoffels en ander handgereedschap en kleine werktuigen om de rijst uit de aren te slaan enzzz. Het gaat er hier in de landbouw nog iets primitiever aan toe. Ook populair op de markt…..de zelfgestookte alcohol/jenever/gedestilleerd. Dat is in de omgeving van Bac Ha ook een manier om aan inkomsten te komen, zelf stoken. Kortom het was heerlijk om daar te kunnen zijn en van alles te kunnen genieten.
De avond hebben we doorgebracht met de gastheer en –vrouw van de homestay. Zij, Hue, was jarig en nodigde ons uit voor het avondeten, waarbij familie en vrienden aanwezig zouden zijn. Zoiets kun je niet weigeren……en we zouden ook niet gemist willen hebben. Dat we daarna in een karaokebar terecht zijn gekomen was, vanuit Vietnamees standpunt, logisch. Ze zijn er gek op, op dat karaoke. En….ze kunnen ook mooi zingen. Iets wat mij, of eigenlijk ons, niet gelukt is. Althans, dat is duidelijk terug te horen op de video-opnamen…..die wel gewoon in Vietnam blijven……
Wat in Sa Pa vanwege het slechte weer niet lukte, lukte hier in Bac Ha wel. De maandag was gereserveerd voor een trekking door de bergen. Samen met de eigenaar van de homestay en een van de medewerkers. Uiteindelijk viel de tocht in het water….niet letterlijk natuurlijk. Of toch ook weer wel. We hebben het niet droog gehouden. Na een prachtige ochtend, waarbij we gezien hebben hoe hard het leven van de boeren in de bergen kan zijn en hoe mooi ook, hoe prachtig de natuur hier is en de sawa’s de bergen flankeren, kwam ook de regen.
Of het aan de karaoke avond lag, of aan de regenval, feit is wel dat onze gidsen een verkeerde afslag namen. Niet dat ze dan de weg kwijt zijn, maar om weer op het juiste pad te komen….moesten er wel dwars door de sawa’s gelopen worden en door een vriendelijke ogende bergbeek, die na de regenval toch even iets moeilijker over te steken was. Maar he….we zijn nat geworden, hebben een avontuurlijkere trekking gehad dan we verwachtten en….ik kan het gewoon allemaal opschrijven. Heerlijk toch!
Na de trektocht hebben, na een heerlijke douche, nogmaals kunnen genieten van de kookkunsten van Hue en haar vriendinnen. Ze stond erop dat we nog mee aten voordat we met de nachtbus richting Hanoi en Da Nang zouden gaan.
Enigszins verrast lieten ze ons weten dat we deze maaltijd en de maaltijd van een dag eerder niet hoefden af te rekenen. Bij haar verjaardag waren we gast en vandaag was het gewoon dat gebaar van gastvrijheid dat deze homestay zo bijzonder maakt. De eigenaren van de homestay, zo werd ons verteld tijdens de trekking, gebruiken een deel van de winst van uit de homestay om te zorgen dat de kinderen uit de bergdorpen naar school kunnen gaan. De school, dat redden de ouders van die kinderen nog wel. Het eten tussen de middag en de benodigde schoolspullen, zoals pennen en schriften, worden in ieder geval deels door de homestay verzorgd. Zij vinden het belangrijk dat ook die kinderen een goede toekomst kunnen krijgen en die begint met opleiding. Onze bijdrage daarbij werd dan ook met dank aanvaard. Voor ons een prettige gedachte om hieraan een bijdrage te leveren.
We maken niet snel reclame, we schrijven op wat we ervaren en meemaken, maar…… nu toch even: Beste lezer, als je van plan bent om naar Bac Ha te gaan, wat we zeker aanraden, boek in Bac Ha Lakeview homestay. Het is een heerlijke ervaring.

• 31 Augustus 2017 - 16:02

Pa Ma:

Hallo Kinders hier weer even een reactie op de mooie lange brief jullie waren vanmorgen niet zo goed te verstaan maar wel gezien dat jullie er erg vrolijk uitzagen op het strand en veel zon veel hebben we niet te vertellen en hier ook alles ok geniet nog maar veel van jullie vacantieen we horen weer wel vanen jullie of liever ge zegt lezen wel van jullie met liefs Pa Ma