pech of eigenlijk ook niet - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu pech of eigenlijk ook niet - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

pech of eigenlijk ook niet

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

20 Juli 2014 | Vietnam, Hoi An

Dat zou je zo kunnen stellen omdat we een dag hadden gepland naar Cham Islands, een eilandgroepje dat voor de kust van Ho An ligt. Er is nog een traditioneel vissersdorp waar de bewoners ook aardewerk maken. Maarrrrrr…..de orkaan die de Filipijnen teisterde laat ook hier een spoortje achter. De zee is te wild om naar het eiland te varen en een onderdeel van de toer, het snorkelen kon vanwege de wilde zee ook niet door gaan.
In plaats daarvan zijn we met een gids het achterland van Hoi An ingegaan en hebben we een tocht over de rivier naar de coconutplantages gemaakt, die deels in het water staan. Met de lokale vissers hebben we krabben gevangen (opmerkelijk…ze eten kip die krabben dan) en hebben we de coconutmussel (zo heten ze hier, in NL zijn ze het best te vergelijken met de jacobsschelp.) gezocht. Ze smaken overigens prima, net als de krab. Niet dat we hetgeen we gevangen hebben ook gegeten hebben, daarvoor was het een te magere vangst en het zou te zanderig zijn geweest. De Coconutmussel heeft een dag of drie nodig in schoon water, om het inwendige zand kwijt te raken.De niet zelf gevangen hapjes smaken overigens ook heerlijk, net als al het andere voedsel dat we aangeboden kregen in de keuken van de visserman.

Even een sidestep voor de leden van de vischvereniging Willy Dobbertje….Bij wijze van inbreng in de algemene ledenvergadering, zou ik willen voorstellen om de leden ook mee te laten doen out of competition. Omdat ik (aad) er dit jaar niet bij kan zijn en toch gevischt heb met slechts een bamboe roede, zonder mechanisch hulpmiddel maar slechts een soort van houten dobber met haak……en…..daarbij een krab gevangen heb…..waarvan het bewijs bij dit schrijven is gevoegd…..lijkt het mij een eer om niet langer als niet vangend lid te worden geregistreerd…. Ik verneem graag wat de vergadering besloten heeft….

Gisteren hadden we dus gehoopt om alsnog naar Cham Island te gaan, maar helaas de zee is nog steeds te ruw. We zijn, tot groot verdriet van de kinderen, weer ontzettend vroeg opgestaan. Na het ontbijt zijn zij nog even teruggegaan en zijn Hanneke en ik nog Hoi An ingelopen om te genieten van de ochtendrituelen op de markt en hebben we nog wat foto’s gemaakt van de oude stad Hoi An.
In de middag zijn we op de fiets het achterland van Hoi An ingegaan en zijn we fietsend langs de rivier uitgekomen bij een dorp vol pottenbakkers, Than Ha. De ene houtovengestookte bakoven na de andere in armoedige onderkomens. Zo zag het er aan de achterkant uit. Aan de voorzijde stonden alle gemaakte voorwerpen netjes uitgestald en leken ze er een goede kom rijst aan te verdienen. Het zijn in ieder geval geen prutsers getuige het pottenbakkersmuseum dat in het dorp is gebouwd…of beter, nog wordt gebouwd. Wat al af is ziet er fantastisch uit, alles gemaakt in de rode klei uit die streek. Binnen zijn muurtekeningen geboetseerd en buiten zijn heel veel bekende gebouwen nagemaakt in minischaal, zoals bv de Arc de Triomph en het Vrijheidsbeeld. Zoals net geschreven….het museum is nog niet af, men verwacht het pas in 2015 af te hebben. Alle buiten bouwwerken worden dan ook al overwoekerd door onkruid, er in nog niemand verantwoordelijk voor gemaakt. Oh ja, er moet intree betaald worden voor iets dat niet af is, zo bleek achteraf. Wij hebben dat niet gedaan, omdat we door een vriendelijke Vietnamees via de achterzijde werden binnengelaten. We hebben het goed gemaakt door bij een van de winkeltjes iets te kopen. Nu maar hopen dat het heel blijft. Fietsend kom je dus verder in het leven dat een Vietnamees leidt. Dat betekend dus ook dat het zitten in een cafe of restaurant om iets te drinken betekend zitten op voor ons minikrukjes en lage tafeltjes, dat voor ons en voor de Vietnamezen een amusant beeld geeft.

• 20 Juli 2014 - 13:32

Pieter:

Hoi Hail,

Vraag één; Is er ook een mini-uitvoering van Westpoint dan wel de Heuvelse Kerk.
    Opmerking twee: De Vietnamese hoofdeksels geven HA in elk geval een wijs uiterlijk (Niet te verwarren met on-wijs !)
    Reactie drie: Naar aanleiding van A.: Als niet meer meevangend lid, maar wel lid van het eerste uur, kan ik volgens mij al aangeven dat het gaat om een Vischvereniging en niet om een Krabvereninging, hoewel het krabben bij sommige visserlui ook zichtbaar gebeurd, hetgeen een kwestie is van jeuk aan bepaalde delen.
    En tot slot 4: Prima om HA in een bootje te zien.

Knuffel,

Pieter

• 20 Juli 2014 - 18:31

Margret:

Hoi lieverds,

Geweldig om dit alles te lezen en te zien, Ab dacht al dat jullie mogelijk last zouden kunnen hebben van een staartje van de orkaan. Genoeg alternatieven las ik al, fietsen dus maar. Volgens mij is dit een geweldig volk, op alle foto's lachen ze vriendelijk. By the way, nog bedankt voor jullie kaart, gisteren aangekomen met een stempel van 14/7, dat is toch hartstikke snel. De kaart zelf is ook een zeldzaamheid, staat keurig netjes te pronken in het Azie vakje in de kast.
    Volgens mij hebben jullie het goed naar je zin. Ik kijk met veel plezier uit naar het volgende verslag,
    Dikke kus voor allemaal.

Mar

• 20 Juli 2014 - 19:53

Leny Janssens:

hoy kinders zoals we kunnen lezen zijn jullie op de visserstoer geweest en hadden jullie een beetje pech
    maar er is genoeg te zien voor jullie en kunnen jullie genieten van al het andere moois
    hopelijk nemen jullie wel af en toe wat rust met die warmte zodat jullie weer heelhuids thuis komen
    hier is het ook erg warm dus we houden ons rustig
    en doen niets zelfs eten word een beetje vergeten niet zo goed maar pa heeft geen honger dus staan we op rantsoen zo kinders dit was het weer voor even we hebben de mooie kaart ontvangen
    en konden gelijk de broer van pa blij maken met de postzegels
    groetje en liefs
    pa en ma opa en oma