Terug in Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu Terug in Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

Terug in Riga

Door: baltichail

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

17 Juli 2012 | Letland, Riga

We zijn vanmorgen vroeg vanuit Rakvere naar Pärnu gereden, daar konden we om 10 uur de auto inleveren om verder met de bus naar Riga te gaan. Om speling te hebben hadden we de bus van 12.00 uur geboekt, eerder bussen zouden te krap worden in het geval van vertraging. Google gaf aan dat de rit over 180 km 2,5 uur zou duren, dus we besloten extra vroeg om 6.30 uur op pad te gaan, omdat we lastig in konden schatten hoe het rijden in de spits zou gaan. Nou.....Dat hebben we geweten! De wegen zijn tweebaans, inhalen is dus lastig, er wordt veel aan de weg gewerkt(dankzij het EU lidmaatschap als we de mededelingsborden langs de weg goed lezen) en de max snelheid is 110. Dus....waren we om 8.30 uur in Pärnu:) Forensenverkeer en files zijn we niet tegengekomen, wel wegwerkzaamheden, maar als je de enige auto bent, rijdt dat wel makkelijk door. We gaan er maar vanuit dat Google kaarten heeft uit de tijd dat Estland nog geen EU land was en de wegen een stuk slechter. Ok het wachten in Pärnu duurde wat langer, maar de zon scheen, we hadden de frisbee en de koffietentjes waren al wel open. De busreis was een eitje en nu zitten we dus in een paleis.. Op de Paleisstraat in Riga, zo voelt het tenminste. Het is in het centrum van de oude stad. Gisterenavond hadden we nog niets, was het echt zoeken, maar nu hebben we voor de laatste dagen een pracht appartement. Je moet maar ff mazzel hebben.
Want als we ons ergens in vergist hebben, dan was het dat wel...Zonder reserveringen van slaapplekken vooraf hier reizen. Het valt soms niet mee een redelijke plek te vinden voor een redelijke prijs. Het aanbod is minder groot dat we gedacht hadden, of eigenlijk hadden we gewoon aangenomen dat het goed te doen zou zijn. Dat gaf op sommige momenten wel een minder prettig gevoel, duurde het zoeken net te lang. Uiteindelijk is het steeds goed gekomen en hebben we regelmatig op bijzondere plaatsen geslapen, dat dan wel.
Zo ook nu dus weer. We gaan het hier de de laatste dagen zeker redden. Daar kan ook de taxichauffeur die ons vanaf het busstation hier bracht en ons probeerde te foppen, niets aan veranderen. We wisten van de eerste dagen wat een taxirit hier ongeveer kost, dat was zijn nadeel. Dat hij na een korte discussie over de prijs boos wegreed zonder geld van ons in ontvangst te nemen, dat was verbazend en gaf geen prettig gevoel, maar dat verdween al snel toen we dus ons appartement binnenstapte.
Achteraf blijkt dat in Riga de groene en rode taxi's met meters rijden en de andere (toevallig? zwarte en grijze..) dat niet doen en inderdaad daar een slaatje uit proberen te slaan. Een leermomentje voor zaterdag als we naar het vliegveld gaan, want moeten een keer terug he.
Groeten,
Hanneke
Aad
Isaak
Loïs

• 18 Juli 2012 - 21:46

Maarten:

Zou het een copie uit R'dam zijn, of mss een geschenk van een handelsdelegatie. Je hart ging absoluut even sneller slaan Aad?

Fijne dagen nog en alvast een goede reis naar huis. Tot gauw!