Rakvere en omgeving - Reisverslag uit Rakvere, Estland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu Rakvere en omgeving - Reisverslag uit Rakvere, Estland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

Rakvere en omgeving

Door: baltichail

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

14 Juli 2012 | Estland, Rakvere

Gisteren hebben we onze bolide opgehaald. Vrijdag de 13e, misschien niet zo’n goede dag om er een te huren, maar het kwam nou eenmaal zo uit. We hebben een Toyota Yaris, waarvan we eerst even dachten dat de kinderen op het dak zouden moeten, omdat anders de rugzakken niet mee konden ;), maar het viel mee. Ik wil geen reclame maken en ik hoop dat Toyota meeleest, maarre veel ruimte voor zo’n kleine auto.
De rit naar Rakvere verliep zonder problemen, een beetje Amerikaans. Het is een tweebaansweg, met (zo lijkt het dan) in de middel of nowhere, een koffietentje, waar ze tegelijk een huiskamer hebben ingericht. Voor als je echt relaxt even wilt rusten en koffiedrinken.
Rakvere zelf is klein, zo lijkt het, maar het zal ongetwijfeld een regionale functie hebben, gezien het aantal shoppingmalls aan de rand van de stad en de faciliteiten, afgezet tegen het aantal inwoners. Er is een prachtig saunacomplex met groot zwembad, apart speelbad en veel andere mogelijkheden, die we dus zeker gaan ontdekken!
We hebben in het stadje onze intrek genomen in een appartement dat is gevestigd op de vierde verdieping van een flat uit de Oostblokperiode. Dus, wat gedateerd, minder onderhouden en wat krap voor als je er echt moet wonen. Van de woonkamer is een slaapkamer gemaakt. Het is voor twee dagen en er is een keuken, toilet en douche, dus het gaat goed komen.
We hebben de toren van de plaatselijke kerk bezocht, omdat een alleraardigste mevrouw ons daartoe uitnodigde en we moeten zeggen, het uitzicht was prachtig, de weg omhoog een beetje krap….en laag (auw!!!). Gelukkig was het pas kwart voor 6 en sloeg de klok toen we boven in de toren stonden maar één keer, anders waren we de rest van de vakantie doof geweest…..

Vandaag zijn we met onze bolide naar Narva gereden. Die stad is op de grens met Rusland en hoewel de relatie tegenwoordig natuurlijk minder koud is als jaren terug, is het toch leuk om te kunnen zeggen dat we daar gestaan hebben. Overigens is de controle aan die grens nog steeds behoorlijk streng, kregen we de indruk. Er stonden een behoorlijk aantal auto’s in de rij te wachten voor de brug over de rivier. Opvallend om te zien dat in beide grensplaatsen een burcht staat. Die van Narva is gerestaureerd, te bezichtigen, te beklimmen en is een soort openlucht museum. Aan de Russische kant is het wat meer stenen met een stenen muur met een vlag erop.
Wel leuk voor vandaag, want de burcht was bezet door zo’n tweeduizend bikers, die er hun jaarlijkse meeting hebben. Dus veel mooie motoren, een hoop geronk en veel ruige mannen met veel leren vestjes met colours en met spijkers…..die van binnenuit zijn platgeslagen, om Urbanus (jahaaa, we worden ouder…:)) maar eens aan te halen.
Ze komen voornamelijk uit Oosteuropa en Rusland, de meeste zien er imposant uit maar blijken toch aardige mannen en vrouwen te zijn.
Wel grappig om te ontdekken dat je redelijk snel het verschil merkt tussen een Oosteuropese biker en een Russische biker…..Die laatste zijn, hoe zullen we het netjes zeggen…..wat lomper…..neeee, wat onaangepaster! Of ze gaan graag op de foto, want even wachten tot onze foto gemaakt is, dat lukte nou net ff niet. Dan maar geen mooie familiefoto op een middeleeuws balkon in de toren van de burcht……
We hebben nog even overwogen om te blijven hangen voor de concerten, maar met alleen Russische bands hebben we dat idee maar laten varen…maar we vonden het toch leuker om nog ff naar Old Trafford cafe te gaan…..(jahaa je vindt overal ManU fans).
Morgen verblijven we in een ander guesthouse in de stad, maar waarschijnlijk voornamelijk in het eerder vermelde sauna en zwemcomplex…
Groeten.
Hanneke
Aad
Isaak
Loïs

• 15 Juli 2012 - 19:54

Tanja:

Wat een avonturen, blijft leuk om op afstand mee te genieten. Geniet nog lekker van jullie vakantie! Groetjes, Tanja