In Tallinn dus... - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu In Tallinn dus... - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

In Tallinn dus...

Door: baltichail

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

10 Juli 2012 | Estland, Tallinn

Vanochtend de bus gepakt naar Tallinn. De bussen stoppen voor het oude treinstation dus was het een mooie gelegenheid om de opnamen van de film te bekijken. Prachtig tafereel. Als je naar het westen keek, zag je de bussen en auto’s anno nu en als je je omdraaide stond je in de jaren 30, compleet met auto’s en in die tijd geklede figuranten met bijbehorende accessoires. Oh ja en een commando’s gevende regisseur op de achtergrond. De assistent van de regisseur verzocht ons om geen foto’s te maken tijdens het draaien. Dat hebben we dan ook niet gedaan. Dat een fotocamera tegenwoordig zonder dat het te zien of te horen is, filmopnames kan maken, dat was haar even ontschoten….. Het is een prachtig shot geworden, van een shot uit de film over het leven van de huidige president van Kazachstan. (Zal toch de naam van de man eens opzoeken)
De busreis zelf is niet zo bijzonder, of het moet zijn dat we in een 2e hands van Hooll bus rijden, met op de ramen nog ‘nooduitgang’. Wel zo makkelijk overigens. Het landschap is hetzelfde als het Nederlandse, vlak dus, met veel weilanden en bossen.
Het busstation werd verbouwd, dus kostte het even wat moeite om de juiste tram naar het hostel te vinden, maar dat is ook goed gekomen. We zitten net buiten de oude stad, alles op loopafstand. De stad is wel drukker met toeristen, de oude binnenstad is mooi, maar doet niet zo vriendelijk aan als Riga. Waarom dat zo is, is lastig te zeggen, het is een gevoel.
Wel grappig…..is het alcoholbeleid in Estland. Wat we niet wisten, omdat we daar nog niet mee waren geconfronteerd, is het feit dat na 22:00 uur geen alcohol meer verkocht mag worden in de supermarkt. Daar kom je pas achter als je in een supermarkt die tot 23:00 open is, om 22:05 uur je fles wijn wilt afrekenen om ff gezellig na te tafelen……We doen het nu dus met een colaatje!
Groeten
Hanneke
Aad
Isaak
Loïs

• 11 Juli 2012 - 15:19

Ineke:

Ineke was "baltic"vergeten....
    Ben nu weer helemaal bij! Ik zie wel, jullie maken er met z'n vieren weer echt een ontdekkingsreis van! Wat leuk die filmset waar jullie instapte! Niet ontdekt?
    Veel liefs!