Haapsalu - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu Haapsalu - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

Haapsalu

Door: baltichail

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

09 Juli 2012 | Estland, Haapsalu

Daar zouden we even gaan genieten van de muziek, rock n roll in het kasteel, maarrrrr….. we hadden geen toegangsbewijs Dus dat ging ff mooi niet door. Wel nog kunnen genieten van een aantal american cars die ten toon waren gesteld in het dorp.
Wat bleek, er was een meeting georganiseerd van de american cars club estland. De zondag was er een american car defile georganiseerd en zou er een dragrace gehouden worden….. Zoiets is altijd wel een leuke happening als je er toch bent dus…..hebben we het niet gezien…De dag begon prachtig, maar hevige regenval in ochtend voorkwam dat de smell of burning rubber in de stad te ruiken zou zijn. Het defile ging nog door, maar in de stromende regen kijken naar een stoet mooie grote american cars, dat is voor een kwartier leuk. De Estse toeschouwers waren niet minder enthousiast en leken zich ook niet te storen aan de regen
Voor ons was die flinke regenbui best balen, de stad bekijken in de regen is minder natuurlijk en heel groot zijn de shopping malls in een stad van 15.000 inwoners ook niet.
De Esten hadden er in het geheel geen moeite mee, die lieten zich vrolijk nat regenen. Die wisten kennelijk dat het na een uur weer droog zou worden en….het de hele dag lekker weer zou zijn.
We hebben de inwoners van Estland tot nu toe trouwens ervaren als aardige, maar teruggetrokken mensen. Als je ze iets vraagt zijn ze vriendelijk en krijg je antwoord en hulp, maar ze zoeken niet zo makkelijk contact. Misschien is het de taal, of het sovjet verleden, of is het gewoon de manier waarop ze hier met elkaar omgaan. Drank lijkt hier overigens wel een rol van betekenis te spelen. Het is makkelijk en in grote hoeveelheden te krijgen, een twee literfles bier? De gin tonic en diverse andere mixen zijn alvast gemengd, in literflessen te koop en bij de bushalte nemen ze een slok wodka terwijl ze op de bus wachten. In de cafés moet je vragen om een klein glas, anders krijg je gewoon een halve liter. Of dat laatste nu zo’n probleem is? Neuh…niet tijdens de vakantie. :)
De stad zelf is te omschrijven als idyllisch. De boulevard is mooi opgeknapt en heeft een prachtig Kuurhaus, waar je terugstapt in de tijd. Bijna letterlijk, want de bediening is aan de sfeer aangepast, jaren 30 stijl, heerlijk om mee te maken.
Vandaag, maandag, hebben we er weer een stranddag van gemaakt, misschien wel een van de laatsten, want het weer lijkt om te slaan. In ieder geval was het lekker luieren. Terug naar de hostel zijn we nog langs het spoorweg museum gegaan. Dat is gevestigd rondom het oude station van Haapsalu. Het is niet meer in gebruik, maar is nog mooi onderhouden. We werden wel verrast trouwens want het stationsbord met de naam van het station was vervangen door het Russische naambord. Het bleek dat er morgen op het station gestart wordt met een filmopnames over de huidige president van Kazachstan. Van de crew mochten we wat foto’s maken van de rekwisieten die ze meegebracht hadden en daar zaten best leuke museumstukken bij. Even dachten we nog een dag langer te blijven en te vragen om als figurant mee te spelen in de film, maar ja, hoe zouden we onszelf ooit terug moeten zien?
Groeten
Hanneke