Laatste dag.... - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu Laatste dag.... - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

Laatste dag....

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

02 September 2016 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Begint stormachtig…..letterlijk dan, het is regentijd en dan kan het redelijk spoken, zo ook weer vanmorgen. Waar we op het balkon normaal gewoon droog zaten, waait nu ook de regen lekker naar binnen, verkoelend, zeker.
Eergisteren eigenlijk niet zo veel gedaan, zon zee strand weer je wel. Alleen in de avond een paar dorpen verder dan Hikkaduwa, nog een Perehara bezocht. Ja, het klopt, die hadden we in Kandy ook al gezien, dat was landelijk de grootste. Maar er zijn er meer, kleinschaliger, maar als ze gehouden worden is het altijd leuk om te zien en even naar toe te gaan.
Deze was in ieder geval kleurrijker, zeker het plein waarop de stoet eindigde. Het is echt een genot om te zien hoeveel aandacht er aan de tocht wordt besteed. Was de tocht in Kandy nog ‘klassiek’ met alleen de verlichte gewaden van de olifanten, deze was uitermate ‘verlichtend’. Tussen de dansers door werden altaars gedragen of voortgerold, die deden denken aan een kermis, zo veelkleurig verlicht en zo knipperend…. Het enthousiasme van de toeschouwers was dan ook groot. Ingetogen dat wel, want het blijft een ceremonie. Prachtig om te zien toch weer, de beleving van het geloof en de rust waarmee dat gaat.

Gisteren was een heerlijke dag, volop zon en luieren. We zijn in de middag nog naar een tempel gereden in de veronderstelling dat het een hindoe tempel was. Zo leek het in ieder geval op foto’s die we hadden gezien. Dat bleek niet het geval te zijn. Niet dat het minder indrukwekkend is, want de tempels zijn gebedsplaatsen, waar op verschillende manieren het verhaal van Boeddha wordt getoond. Het verschil met de hindoe tempels zit hem met name in de veelkleurigheid daarvan. Onderweg hebben we een aantal keren zo’n tempel gezien. De beeltenissen van de goden staan aan de buitenzijde van de tempel en zijn heel kleurrijk. Anders dan een boeddha tempel dus, die in ieder geval aan de buitenzijde minder kleurrijk is. We zullen het moeten bewaren voor een andere keer.
We hebben in ieder geval wel weer heerlijk gegeten. De eigenaar van Starfish restaurant (echt een aanrader in Hikkaduwa) had aangeboden vis op de bbq klaar te maken voor ons. Hij zou hem speciaal op de markt gaan halen want, logisch, vanwege het laagseizioen had hij die niet op voorraad. Nou hij heeft ons niet teleurgesteld. De manier waarop hij de geelvin tonijn had bereid was voortreffelijk! Hij was enigszins verbaasd dat we de kop niet opaten, want…..die is ook heerlijk. Leuk toch die tegenstellingen, een vissekop gooien we weg of trekken we soep van…maar opeten…eeehhhh liever niet toch.

Verslag uit: Sri Lanka, Hikkaduwa

SRI LANKA zien

Vorig jaar bijna, nu dus definitief. Met zijn drieën dit keer, naar Azie. Ver weg zonder onze dochter. Logisch....ze heeft vakantie genoten met haar vriend en wil natuurlijk het begeleiden van kindervakantiewerk niet missen. .Toch gaan we haar missen! Haar nieuwsgierigheid, doortastendheid en haar vrolijkheid....(na 11 uur s morgens dan :) :) :).)
Fijn is wel dat ze op ons huis kan passen, ons uit gaat zwaaien op het vliegveld en ons weer in de armen gaat sluiten als ze ons op komt halen.
SRI LANKA dus deze keer. Drie weken zien en beleven hoe de mensen daar leven, werken en wonen. Hoe de natuur daar is en hopen dat we ergens onderweg olifanten in het wild zien. Of miss wel een blauwe vinvis spotten langs de kust.....
Eerst zullen we op advies van Bart en Marie Louise een paar nachten verblijven in het Silver Sands hotel in Negombo. Nadat ze eerst zo'n twintig jaar voor de Stichting van Hand tot Hand gewerkt hebben, hebben ze nu een eigen plekje, Jackland, gekocht om er periodiek te gaan wonen en anderen te laten genieten van het land door er vakantiewoningen te gaan verhuren.
Even ter zijde maar niet onbelangrijk:
De Stichting van Hand tot Hand heeft overigens in die ruim twintig jaar bijzonder goed werk verricht en met behulp van lokale bevolking er voor gezorgd dat srilankeese kinderen een mooie toekomst op hebben kunnen bouwen door er oa huizen te bouwen en kinderen te sponsoren. Kijk anders maar eens op http://vanhandtothand.nl.
Zaterdag 13-8 landen we. We kijken er naar uit