Het oude Galle - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu Het oude Galle - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

Het oude Galle

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

30 Augustus 2016 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Ehhhh oud ja, dat kun je wel stellen. Het oude fort Galle stamt nog uit de gouden eeuw, toen de onverschrokken Nederlanders de wereldzeeën onveilig maakten en tegelijkertijd ook nog even wat koloniën stichtten. Zo ook in Sri Lanka. Het oude fort als vestingstad van de Nederlanders en later de Britten en nog Portugezen, of in een andere volgorde….is in zeer goede staat gebleven. Het is wat onrustiger in de smalle straatjes vanwege het vele verkeer en de bussen die er, naar zo zijn we inmiddels gewend, goed Sriklankaans gebruik gewoon in grote getalen doorheen duwen.
De oude stad is na de Tsunami weer opgebouwd met, en daar wordt nog altijd goed over gesproken, de vele hulp die Nederland in dit gebied geboden heeft. De vestingstad is weer een heel eind opgebouwd, al zie je aan de gaten tussen de huizen en als je over de stadswallen loopt, nog steeds ruïnes van nog niet en misschien wel nooit meer op te bouwen huizen. De gerestaureerde stad geeft een mooi beeld van de geschiedenis van Sri Lanka in die periode. Klein nadeel is wel dat zich in de gerestaureerde delen van de stad veel hotels, restaurants en winkels bevinden die voor de gemiddelde Srilankaan onbetaalbaar zijn. Grappig en mooi om te zien is dan wel weer dat de Srilankanen die dit weekend de stad bezoeken, zich voornamelijk over en in de stadswallen van de oude stad bewegen. De zee eromheen heeft grote aantrekkingskracht voor alle Srilankanen lijkt het wel. Ze willen allemaal genieten van het uitzicht. Elke toren van de muur die naar de zee gericht staat, is intensief bevolkt door Srilankanen, wat zeker zo mooi is om te zien. Uiteindelijk genieten we allemaal van elkaar. Op die wallen speelt zich dan ook het entertainment af, zoals de slangenman, die met een boa constrictors om zijn nek, anderen aangemoedigd om datzelfde te doen, wat hem overigens niet altijd lukt, maar wel leuke reacties geeft bij het publiek.
In Sri Lanka zijn overigens nauwelijks voetbalshirts te krijgen van het nationale team. Ik ben er altijd naar op zoek, nieuwsgierig naar de kleuren van het land. Hier heb ik ze nog niet gevonden. In de toeristische shops en in de lokale winkels is alleen het nationale shirt van het cricket team te krijgen. Niet zo verwonderlijk omdat dat hier, ik meen samen met badminton, de nationale sport is. Overal wordt het beoefend, van hoog tot laag. In Galle zagen we de cricketers spelen in het stadion dat voor de oude stad ligt. In de oude stad werd het door jeugd gespeeld op het plein voor het gerechtsgebouw. Heerlijk om te zien hoe de spelers, bij elke klap, over het plein, dwars door het verkeer de bal probeerden te pakken. Gelukkig reed het verkeer niet zo snel, zodat er geen ongelukken zijn gebeurd. Opvallend daarbij, de fietsers, bromfietsers, tuktukrijders, bus- en autobestuurders deden ook niet moeilijk, ze stopten en lieten de jeugd hun gang gaan. Prachtig toch!
Na de stad zijn we lekker teruggegaan naar het hotel, beetje zon gepakt, beetje gezwommen, lekker relaxt dus.
Vanmorgen zijn we nog even met de tuktuk teruggereden naar Koggala, een van de stranden waar de stokvissers hun werk doen. Dat werk, vis vangen op een stokconstructie die in zee staat, is bijzonder om te zien, vooral voor ons toeristen. Omdat we er zo vlakbij waren, wilden we toch zien hoe ze de kunst van het vischen toepassen. Wie weet kan ik er inspiratie uithalen voor de jaarlijkse viswedstrijd met vischvereniging Willy Dobbertje, zodat ik niet meer als niet vangend lid hoef te worden beschouwd.
Helaas bleken de stokken leeg toen we daar aankwamen. De vissers waren er wel en ze waren bereid om voor een aardig bedrag op de stok te klimmen voor de foto……iets waar we via diverse literatuur en door de guesthouse eigenaar al voor gewaarschuwd waren. Dat leek ons ook weer niet nodig. Dus doen we het met foto’s van de lege stokken in zee, als alternatief. Als je het fenomeen op foto wilt zien kun je via Google op stokvissers naar foto’s zoeken, maar, toch ook wel helaas, niet bij ons.
Na dit uitstapje zijn we door gereisd naar Hikkaduwa, waar we zijn neergestreken in een hotel aan het strand. Van hier uit kunnen we nog diverse bezienswaardigheden bekijken en tegelijk genieten van het strand.

• 30 Augustus 2016 - 19:19

Pa Ma Opa Oma:

ooknu weer jullie verslag gelezen en het was weer een heel stukje maar toch blij te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben helaas nog een paar daagjes en dan zit het er weer op voor jullie en wij blij als jullie er weer zijn dus!!!!!!!allemaal blij
    maar toch weer een heel mooi stuk van de wereld gezien he
    nou genieten jullie nog maar even en tot ziens
    groetjes en liefs
    pa ma opa oma

• 30 Augustus 2016 - 20:25

Pieter:

Wij houden van Sri Lanka
    Om zijn daden en zijn doen
    Dit vrij naar A. Hazes

Een blauw tenue, niet bijster opvallend

Geniet van de laatste dagen

Verslag uit: Sri Lanka, Hikkaduwa

SRI LANKA zien

Vorig jaar bijna, nu dus definitief. Met zijn drieën dit keer, naar Azie. Ver weg zonder onze dochter. Logisch....ze heeft vakantie genoten met haar vriend en wil natuurlijk het begeleiden van kindervakantiewerk niet missen. .Toch gaan we haar missen! Haar nieuwsgierigheid, doortastendheid en haar vrolijkheid....(na 11 uur s morgens dan :) :) :).)
Fijn is wel dat ze op ons huis kan passen, ons uit gaat zwaaien op het vliegveld en ons weer in de armen gaat sluiten als ze ons op komt halen.
SRI LANKA dus deze keer. Drie weken zien en beleven hoe de mensen daar leven, werken en wonen. Hoe de natuur daar is en hopen dat we ergens onderweg olifanten in het wild zien. Of miss wel een blauwe vinvis spotten langs de kust.....
Eerst zullen we op advies van Bart en Marie Louise een paar nachten verblijven in het Silver Sands hotel in Negombo. Nadat ze eerst zo'n twintig jaar voor de Stichting van Hand tot Hand gewerkt hebben, hebben ze nu een eigen plekje, Jackland, gekocht om er periodiek te gaan wonen en anderen te laten genieten van het land door er vakantiewoningen te gaan verhuren.
Even ter zijde maar niet onbelangrijk:
De Stichting van Hand tot Hand heeft overigens in die ruim twintig jaar bijzonder goed werk verricht en met behulp van lokale bevolking er voor gezorgd dat srilankeese kinderen een mooie toekomst op hebben kunnen bouwen door er oa huizen te bouwen en kinderen te sponsoren. Kijk anders maar eens op http://vanhandtothand.nl.
Zaterdag 13-8 landen we. We kijken er naar uit