Lions rock...dan toch - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu Lions rock...dan toch - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Hanneke en Aad Isaak en Lois - WaarBenJij.nu

Lions rock...dan toch

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Aad

19 Augustus 2016 | Sri Lanka, Sigiriya

Na een vroeg ontbijt zijn we op weg gegaan, naar de ingang van Lions Rock. Een citadel, zoals al jaren werd verondersteld, uit 500 VC. Iets wat nu overigens wordt betwijfeld door de geleerden die daar aan werken. Het zou ook een begraafplaats kunnen zijn.
In ieder geval is het UNESCO cultureel erfgoed en terecht. Het complex, dat uitgaande van een gereconstrueerde plattegrond, veel weg had van een stad of dorp, bestond uit een begane grond en een bovenbouw……die dan wel gebouwd is op een, eigenlijk uit het niets omhoog rijzende rots die zo’n 130 meter hoog is. Het is verbazend te zien dat men toen, met toch beperkte middelen, zoals geen trappen enzo in staat was om op die hoogte een bouwwerk neer te zetten.
Juist omdat het een van de wereldwonderen is, is het populair bij toeristen. Het vroege ontbijt was een advies van de bevolking hier. Als je vroeg gaat wordt je niet gehinderd bij het beklimmen van de rots door langzamere klimmers of grote groepen, die later op de dag arriveren en het beklimmen en dalen tot een zekere kwelling maken. Fijn zulke adviezen! We hebben er ons voordeel mee gedaan. Bij de opening om 7 uur s morgens stond er alleen een flinke rij bij de kassa, daar hebben we later in de klim geen last door gehad.
Het complex is imposant, zeker. De klim ernaar toe…..die viel wat tegen…..Tenminste als je de reisgidsen mag geloven. Die schreven dat je zeker ruim voldoende water mee moet nemen, omdat de klim lang en zwaar is. Nu kan het zijn dat we, omdat we een dag eerder de Pidurangala rock hadden beklommen, we al wat gewend waren, maar de klim viel wat tegen. In die zin dat we makkelijker via de trappen konden klimmen en we binnen een half uur boven waren. Niet dat het niet veel traptreden waren, we hebben niet geteld, maar het waren er veel, maar het was minder ver dan we veronderstelden.
Of we het beter hadden kunnen laten voor dat geld (entree is ca € 30,--)…..Nee dat niet want, zoals ik al schreef, is het verbazend hoe mensen daar bovenop iets konden bouwen in die tijd. Trappen zoals we ze nu kennen waren er niet, alleen de uitgehakte traptreden in de rotsen…..en dat loopt toch een stuk minder soepel als je naar boven moet met een stapel stenen op je nek.
Gelukkig was het ook bovenop, vanwege het vroege tijdstip, rustig, dus konden we op ons gemak rondkijken en genieten van het uitzicht.
Onderweg naar beneden werd ons duidelijk hoe druk het er wordt. Druk dus. Afdalende en omhoog komende mensen gaan over dezelfde trap, die zo breed is dat er maar net twee mensen kunnen passeren…..dat geeft dus vertraging en file, vooral trapopwaarts… Bij het verlaten van het complex, tegen 11 uur, stond er een nog veeeel langere rij bij de kassa’s. Dus….luister naar de locals, op tijd gaan loont. Het scheelt in ieder geval tijd, ergernis en gedrang en daarbij……hou je de middag weer tijd over om wat te verkleuren bij het zwembad .

• 19 Augustus 2016 - 23:15

Bart:

ahhhhhhh,verstandige "touristen" en nu verder naar??
    veel tropische groetjes van ons.....BML

• 20 Augustus 2016 - 13:18

Ma En Pa:

pa mag ook even reageren op jullie verslag van zo ver weg maar als ik goed begrijp hebben jullie het naar je zin.ma krijgt woensdag geen cardio want haar bloed was nog niet goed dat is zwaar baalen maar voor de rest gaat het zijn gewone gangetje .groetjes en kus ma en pa

Verslag uit: Sri Lanka, Sigiriya

SRI LANKA zien

Vorig jaar bijna, nu dus definitief. Met zijn drieën dit keer, naar Azie. Ver weg zonder onze dochter. Logisch....ze heeft vakantie genoten met haar vriend en wil natuurlijk het begeleiden van kindervakantiewerk niet missen. .Toch gaan we haar missen! Haar nieuwsgierigheid, doortastendheid en haar vrolijkheid....(na 11 uur s morgens dan :) :) :).)
Fijn is wel dat ze op ons huis kan passen, ons uit gaat zwaaien op het vliegveld en ons weer in de armen gaat sluiten als ze ons op komt halen.
SRI LANKA dus deze keer. Drie weken zien en beleven hoe de mensen daar leven, werken en wonen. Hoe de natuur daar is en hopen dat we ergens onderweg olifanten in het wild zien. Of miss wel een blauwe vinvis spotten langs de kust.....
Eerst zullen we op advies van Bart en Marie Louise een paar nachten verblijven in het Silver Sands hotel in Negombo. Nadat ze eerst zo'n twintig jaar voor de Stichting van Hand tot Hand gewerkt hebben, hebben ze nu een eigen plekje, Jackland, gekocht om er periodiek te gaan wonen en anderen te laten genieten van het land door er vakantiewoningen te gaan verhuren.
Even ter zijde maar niet onbelangrijk:
De Stichting van Hand tot Hand heeft overigens in die ruim twintig jaar bijzonder goed werk verricht en met behulp van lokale bevolking er voor gezorgd dat srilankeese kinderen een mooie toekomst op hebben kunnen bouwen door er oa huizen te bouwen en kinderen te sponsoren. Kijk anders maar eens op http://vanhandtothand.nl.
Zaterdag 13-8 landen we. We kijken er naar uit